Gellu Muresan

Muza in arta

Autor: Violeta Cristea

20 Mar 2006

SPIRIT VESNIC ZBURATOR

Vlad Tepes a impresionat omul de rand, dar si artistii. In arta, este, se pare, voievodul roman cu cele mai multe reprezentari plastice contemporane, mai ales in strainatate.

Vlad Tepes a fost primul voievod roman caruia i-a fost realizat portretul nu de catre pictorii de biserici sau miniaturistii de stil bizantin, ci de catre un pictor occidental modern, ramas necunoscut. Vezi celebrul tablou descoperit in castelul Ambras, din Muntii Tirolului.

IMG_0028

PICTURA. 

Theodor Aman este unul dintre pictorii care, in panzele sale, a manifestat predilectie pentru subiectele din istorie si legendele nationale. Compozita istorica este unul din genurile preferate ale lui Aman, gen in care va excela. “Vlad Tepes si solii turci”, “Batalia cu facle a lui Vlad Tepes” (foto sus dreapta), “Boierii surprinsi la ospat de trimisii lui Vlad Tepes” sunt cateva dintre picturile lui Theodor Aman, inspirate de domnitorul roman si faptele sale.

Aman a incercat prin autoportrete miniaturale, conturarea unei lumi aparte, izolate, cu ajutorul careia s-a refugiat in miracolul artei. In laviul pregatitor pentru compozitia istorica “Vlad Tepes si solii turci”, “Aman s-a infatisat in extrema stanga, in haine de curtean, in semiprofil orientat spre dreapta. La fel ca si celelalte personaje, Aman are o atitudine rigida, usor intepenita, cu privirea orientata in afara tabloului, ceea ce rupe intrucatva unitatea imaginii”( din “Centenar. Theodor Aman”, carte ingrijita de Muzeul de Istorie si Arta Bucuresti, Editura Venus, 1991). Aman ramane un revolutionar care “si-a incoronat opera prin compozitii istorice gandite si realizate pentru a ridica sentimentul patriotic al poporului”, spune Marius Bunescu.

FILATELIE. 

In 1959, cu prilejul implinirii a 500 de ani de atestare documentara a orasului Bucuresti, Posta Romana a emis o emisiune filatelica formata din sase valori si o colita (bloc filatelic). Dintre cele sase valori, cea mai mica si cu tirajul cel mai mare, in valoare de 20 de bani, il reprezinta pe Vlad Tepes si documentul (Hrisovul) emis la 20 septembrie 1459, cand, pentru prima data intr-un Hrisov domnesc emis de cancelaria lui Vlad Tepes, apare denumirea de Bucuresti. Este prima atestare documentara a orasului. De mentionat ca acest Hrisov al lui Vlad Tepes a fost descoperit intamplator de un invatator din Oltenia la inceputul secolului XX si in prezent se afla la Academia Romana.

Colita cu valoare nominala de 20 lei, pentru Posta Aeriana, este o reluare a temei de pe valoarea de 20 de bani. In cuprinsul ei, sunt redate acelasi domnitor si Hrisovul de atestare a orasului Bucuresti. Colita a fost emisa intr-un tiraj limitat. Emisiunea este o raritate filatelica atat pe plan national, cat si international, si una dintre cele mai reusite aparitii filatelice ale anilor 60, fiind si foarte bine cotata in cataloagele filatelice romanesti si straine, ne spune profesorul Ionel Zanescu.

GRAVURA.

«Masina de imprimat» pentru gravuri este o constructie speciala care nu permite o apasare prea lunga a hartiei pentru imprimarea acestor linogravuri, deoarece face posibila o trecere prin valturi ca printr-un vis: intr-o fulgerare de naluca hartia sa acopera cu semne grafice si culori ce parca se nasc instantaneu, ne marturiseste artistul plastic Ion Gelu Muresan (nume de artist – GELLU). Artistul Gelu Muresan are in colectia sa de gravuri peste 30 de lucrari inspirate de Vlad Tepes Dracul. “Am decis sa-l scot la lumina»… asa cu tot izul de «vechi», cu tot romantismul si cu tot tragismul, chiar cu toata groaza. (…) Am gravat, rand pe rand, «portretele» astfel ivite si la sfarsit am constatat ca sunt acelasi «chip», asa cum locurile aflate pe «traiectoria» existentei sale sunt, de fapt, «geografii» ale sufletului sau, o lume, o poveste care trebuie vazuta prin spiritul sau vesnic zburator si neodihnit.”

IMG_0001

“Am decis sa-l scot «la lumina» prin gravura (linogravura) asa cu tot izul de «vechi», cu tot romantismul si cu tot tragismul, chiar cu toata groaza, caci DRACULA, cel inchis ca o fiara periculoasa dupa gratii, de Matei Corvin, era de fapt inchis in propria lui poveste…”
Ion Gelu Muresan
artist plastic